Számvitel tanulásmódszertan

», Tananyagok»Számvitel tanulásmódszertan

Számvitel tanulásmódszertan

Loading...

Hogyan tanuld a számvitelt?

Mivel kezdj?

Természetesen az alapokkal. Amíg az alapokat nem tudod magabiztosan, tovább se menj, mert semmi értelme! Teljesen fölösleges.

Sok ezer embert tanítottunk és vizsgáztattunk felsőoktatásban, mérlegképes könyvelő-, pénzügyi-számviteli ügyintéző– és adótanácsadó képzéseken.

A képzéseken kevés az óraszám és általában nincs idő a kellő alapozásra. Súlyosbítja a helyzetet, hogy sokszor nektek sincs időtök munka és család mellett rendszeresen bejárni, vagy energiátok nem marad az otthoni tanulásra, így a számvitel alapjai nem ívódnak a zsigereitekbe. És ez nagy baj!

A képzésen egyre bonyolultabb tananyagrészek következnek, amelyek megértéséhez a számviteli alap összefüggéseken már nem lenne szabad gondolkodni. Azokat anyanyelvszinten kellene „beszélni”.

Tudjuk, hogy sokszor óriási a külső nyomása, elvárják tőled, hogy a kijelölt időre legyen meg a bizonyítvány. Ezért kapsz. Ne tedd!

Építsd fel szisztematikusan a fejedben a tudást, és csak akkor haladj tovább, ha MINDENT TUDSZ A SZÁMVITEL ALAPJAIRÓL.

Hogy mit jelent a minden? 

Pénzügyi-számviteli ügyintézőknek ezt
Mérlegképes könyvelőknek ezt

Ha stabilan tudod az alapokat, akkor utána jöhet a pénzügyi számvitel.

Általában sorba mentek a mérleg eszköz, majd forrás oldalán: immateriális javak, tárgyi eszközök, befektetett pénzügyi eszközök… De, ez nem jó. Nem jó, mert pl. az immateriális javak meglehetősen bonyolult téma, így rögtön az alapok után a felét sem fogod megérteni. Ezt a tananyagrészt érdemesebb inkább a tanulmányaid vége felé elővenni. A kézzelfogható, egyszerűbb tananyagrészektől haladj az elvontabb, bonyolultabb részek felé. A következő sorrendet ajánlom:

Tárgyi eszközök
Vásárolt készletek
Váltók (követelés, kötelezettség egyben, hogy rögzüljön a különbség)
Részvények (befektetési és forgatási célú egyben, mert ugyanaz)
Értékpapírok (kötvény majd diszkont, a befektetési és forgatási célú egyben)
Jövedelemelszámolás (munkabérek)
Költségvetési kapcsolatok
Devizás tételek (vevő, szállító, devizabetét…,minden egyben, mert egy logikára működnek)
Immateriális javak
Időbeli elhatárolások
Saját tőke
Céltartalékok
Kötelezettségekből az apró maradék (hitel, kölcsön, tartozás kötvénykibocsátásból)
493 Adózott eredmény elszámolási számla és az eredménykimutatás összeállítása
Saját termelésű készletek és a 6-7-es számlaosztály
Év végi teendők és a mérleg összeállítása

(Pénzügyi-számviteli ügyintézőknek csak az 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 13, 14, 15, 16. témák vannak. A 15-ből a 6-7 számlaosztály nem kell.)

Ha eddig eljutottál, jönnek a speciális tudnivalók (csak mérlegképeseknek):

Ellenőrzés-önellenőrzés
Konszolidáció
Cégalapítás, megszűnés formái
Cash flow
Likviditási mérleg
Nem realizált árfolyamveszteség
Pénzügyi instrumentumok
Telekvásárlás bontandó épülettel
….

Hogyan tanulj?

Ésszel!
A számvitel logikus tudomány. Ne magolj! Értsd meg, és gyakorolj rengeteget!

A magolás több oknál fogva sem járható út:
1. Nem lehet egy szakmában úgy dolgozni, és főleg előrelépni, hogy nem értjük, mit csinálunk.
2. Megváltozik a számviteli törvény- betesznek, vagy éppen kivesznek a mérlegből 1-2 sort – és odébb csúszik az egész számlatükör (pl. volt amikor a beruházás a 151-es volt, a szállító pedig 442).
3. Nem lehet több ezer gazdasági eseményt bemagolni. Meg fogsz buggyanni ilyen sok számtól, és vizsgán össze-vissza fogod keverni.
4. Az élet rendkívül színes. A gyakorlatban naponta merülnek fel újabbnál újabb, soha sem tanult, teljesen egyedi gazdasági események, melyekre nem lesz (és nem is lehet, mert végtelen a lehetőségek száma) bemagolt sémád. Neked kell majd kitalálnod a megfelelő könyvelési tételeket, logikusan gondolkodva, a törvény előírásait figyelembe véve.

Mit jelent az ésszel tanulás?

Elemzést! Folyamatos elemzést.
Minden egyes gazdasági eseménynél mantrázd magadban, amit itt, a számvitel alapjainál megtanultál.

Nézd meg a részletesen kidolgozott példáimat. Így csináld Te is! Tanulás során nem lehet egyetlen könyvelési tétel sem, amit nem értettél meg. Addig agyalj rajta, amíg meg nem érted. Csak így lesz valóban mély, magabiztos tudásod.

Időigényes így tanulni, de hidd el, megéri. Mert tudás lesz belőle. Ráadásul, ha elemezve tanulsz, gyorsabban fogsz haladni, mintha magolnál.

Megkérdeztem a Facebookon, hogy kinek, mi a tanulási módszere.

Ide is beteszem a válaszokat, hátha segít neked.

“Én sokat tanultam abból, hogy segítettem másoknak a vizsgákra felkészülésben. Ami még sokat segített az a korábbi feladatok megoldása, mivel egy idő után átláthatóvá válnak a feladat-típusok.”

“Próbálom megérteni a logikáját – ha nincs logika ( legalábbis én nem találom) akkor bemagolom”

“Színezek, rajzolok, jegyzetelek, apróságokat is leírok! És itthon előveszem és átbogarászom újra. Fontos, hogy megértsem! Excelben is megcsinálom a kontírokat, magyarázatokat írok hozzá…”

Színezéssel

Rajzolással

Excelben

“Alapokkal kezdtem, először az elmélettel. A feladatok által letisztult az elmélet. Szisztematikusan haladtam. Rengeteg feladatot oldottam meg példatárakból, illetve vizsgafeladatokat 2-3 évre visszamenőleg. 4-es lett az írásbelim és 5-ös a komplex szóbeli.”

“Mindig 3-4-en együtt tanultuk. Mindig volt olyan, aki valamit jobban értett, mint a többi és el tudta magyarázni, vagy közösen fejtettük meg a titkot. Nyilván ez munka és/vagy gyerek mellett nehezebben megoldható, de ebben az esetben vetettük be a messenger csoportos beszélgetés funkcióját. Ami nekem még bevált, a fontos dolgokról jegyzeteket csináltam külön lapra, hogy egy helyen lássam a lényeget, de a legfontosabb a sok gyakorlás és kitartás.”

“Először Navigátor vizsgafelkészítőt vettem végig aztán az elmúlt évek vizsgasorait csináltam amennyit csak tudtam. Így elsőre sikerült a modulzáró és a komplex is.”

“Mi ketten tanulunk együtt. Nagyon fontos volt az alapok megértése – köszönjük Számvitel Navigátor – egyébként meg minden témában a feladatokat 2-3x megcsináljuk, addig, amíg nem megy már szinte magától. Be kell gyakorolni, egyszer kevés megcsinálni.”

“A lényeg szerintem, hogy rétegesen kell tanulni, vissza kell nyúlni az alapokhoz és hozzá rakni a “bonyolultabb” gazdasági eseményék.
NEM csak a kontír számokat kell látni, hanem a lényeget, hogy mi történik azzal, hogy oda könyvelem. Így egy nem átlagos “sablonos, begyakorolt” vizsgát is meg lehet oldani, mert értjük mi mit változtat, módosít. És ha valamit nem értük miért kell úgy könyvelni, akkor utána járni olvasni, hogy ne maradjon űr, mert ez egy egységes rendszer, minden láncszemnek szerepe van, nem lehet kihagyni….”

“Gyakorlás,  gyakorlás, gyakorlás, tanulás, tanulás, gyakorlás, gyakorlás!
Nagyon sokat segít az érthető leírás, magyarázat amit itt olvashatók, és a szakirodalomban vagy jegyzetekben nem biztos, hogy megtalálhatók.”

“Először átolvasom az elméletet, kijegyzetelem a lényeget (tényleg csak a lényeget vázlatosan, vagy szövegkiemelő ha nem sajnálom a könyvet). Aztán feladatok (típusonként) végtelen mennyiségben. Ha elakadok megnézem az elméletet és a megoldókulcsot, hogy megértsem. A sok feladattal rögzül az elmélet is.”

Ha hasznosnak tarod, nyomd meg itt alul a tetszik-, vagy legfelül az ajánlom gombot

2018-12-06T10:38:13+00:002018. december 6.|Legnépszerűbb, Tananyagok|0 hozzászólás

Hagyj üzenetet