2013. február 26., kedd

Vezetői számvitel: 6-os, 7-es számlaosztály alapjai

Vezetői számvitel: 6-os, 7-es számlaosztály alapjai


A 6/7-es számlaosztályokat elsősorban a nagyobb, sok terméket előállító termelőcégek használják.

Rajzoljunk 3 akasztófát:


vezetői számvitel 6/7
6/7-es számlaosztály akasztófái



Ne nevess! Igen, ez a nevük. Ugyanis egy cukrászüzemen keresztül nézzük meg, hogy mit jelentenek. Ebben a cukrászüzemben ezt a két terméket állítják elő.

A termelés során felhasználunk alapanyagokat.

Először is mézet (1000 Ft). Melyik termék miatt merült fel? Egyértelmű, hogy a mézes puszedli miatt, ezért annak az előállítási költségét növeli. Írjuk be! (Az ellenszámláktól egyenlőre eltekintünk, a lényeg, hogy azt értsük meg, hogy mire való a 6/7-es számlaosztály)

Ezután masnit (2 000 Ft) is felhasználunk. Mi miatt? Hát, a sajtos masni miatt. Írjuk be!

E két költség egyértelműen, a felmerülés pillanatában beazonosítható, hogy melyik termék miatt merült fel. Ezért azonnal rátesszük a megfelelő 7-es számlára.

Nézzünk egy másik költséget. Legyen: villany (600 Ft).

Hová tegyük?

Ez miért jelenthet kérdést? Mert a villany mindkét terméket terheli, hiszen mindkettő előállításánál égett a lámpa, és mindkettőt a villanykemencében sütöttük ki. Ebben a pillanatban azonban még nem tudjuk megmondani, hogy melyik terméket, milyen arányban terheli. Csak azt tudjuk, hogy a cukrászüzemben merült fel. Ezért egyenlőre a 6-os cukrászüzem számlára pakoljuk. Írjuk be!
Igen ám, de végső soron mégis csak a két süti miatt fogyasztottuk az áramot, ezért előbb-utóbb (a számviteli politikában elhatározott időközönként) átpakoljuk a két termékre (sütire).
Hogy milyen arányban, azt mi döntjük el (természetesen igyekeznünk kell, hogy a valóságot minél jobban megközelítsük a felosztásnál). Ennél a feladatnál az alapanyag felhasználás arányában passzírozzuk szét, vagyis: 1000-2000 Ft, tehát 200-400 Ft. Írjuk be kék színnel!

Folytassuk: az üzemet éjszakánként egy kutyás őr (saját alkalmazott) védi. Bolhás lesz a kutyája és ennek megszüntetésére (már a tetvesség megszüntetésére) kutya tetűirtó szert (Kutya TetűIrtó SZer-t = KTISZ-t) veszünk (200 Ft).  Vajon ezt hová tegyük? Szerintem Te is érzed, hogy a 7-es költségviselőkre (süteményekre) nem tehetjük. A cukrászüzem őrzésével kapcsolatban merült fel, ezért ezt is a 6-os cukrászüzem költséghelyre könyveljük.
Kérdés, vajon a KTISZ-t át kell-e vezetni a villanyköltséggel azonos módon a 7-es termékekre? Nem! Tetűirtót SO-HA nem teszünk süteménybe! (Ezt az alapszabályt szerintem még a legnevesebb gasztro blogokban sem olvastad. Látod főzés előtt is inkább itt keresgélj, ne ott!) Ezért ezt nem vezetjük át a 7-es költségviselő számlaosztályra.

Költségviselők, költséghelyek
Folyamatábra: hogy kerül  bolha az ételbe?



Összefoglalva:

7-es számlaosztály: költségviselők:

itt gyűjtjük össze az egyes termékek előállítása során felmerülő közvetlen költségeket, így könnyen le tudjuk olvasni róla, hogy mennyit fordítottunk az adott termék előállítására. Egy-egy 7-essel kezdődő számlaszám, egy-egy terméket jelöl.

6-os számlaosztály: költséghelyek, általános költségek:

itt azokat a költségeket gyűjtjük, amelyekről az első pillanatban csak annyit tudunk, hogy helyileg hol (melyik üzemben, gépsoron…) merültek fel, de:
1) vagy nem tudjuk pontosan, hogy melyik terméket milyen arányban terhelnek (villany),
2) vagy olyan távol állnak a termékek előállításától, hogy azok később sem vehetők figyelembe a termékek önköltségében (KTISZ). Ezek (2. csoport) az általános költségek, melyek tehát később sem kerülnek átvezetésre a 7-es számlaosztályba.

Mi lesz a 6/7-es számlákon összegyűjtött költségekkel?

A mérlegben találunk két sort: késztermék (25) és befejezetlen- és félkész termék (23). Ők a saját termelésű készletek. Ezeket fogjuk használni, hiszen a két sütit mi állítottuk elő.
Láttad, hogy a mézes puszedli előállítására 1 200 Ft-ot, a sajtos masniéra 2 400 Ft-ot költöttünk. Ennyit költöttünk tehát a két saját termelésű készletre.
Tegyük fel, hogy a mézes puszedliból 1 100 Ft értékű készült el, a fennmaradó részt (100 Ft) nem sikerült befejeznünk.
Ugyanígy a sajtos masninál 2 200 Ft értékű termék elkészült, a maradék nem.

Az elkészült részt a késztermékek közé, az el nem készült részt a befejezetlen termékek közé vezetjük át.

Mi legyen a 6-os számlaosztályban lévő KTISZ-el?
Van egy rossz hírem. Ha 6/7-es számlaosztályban könyvelünk, akkor nem összköltség típusú eredménykimutatást, hanem forgalmi típusú eredménykimutatást állítunk össze az év végén. A 6/7-es számlaosztályból ugyanis ez következik logikusan (azt persze nem mondtam, hogy vizsgán nem kérhetik a 6/7-es mellé az összköltséget is. (A vizsgán - persze csak szeretetből - szoktunk nagy marhaságokat is kérdezni. Ilyenek vagyunk mi.) A forgalmi eredménykimutatásban van egy „Értékesítés közvetett költségei” nevű sor (alábontástól egyenlőre eltekintünk), ahol direkt az ilyen KTISZ típusú, a termék előállításától nagyon távol eső közvetett (közvetlen költségbe bele nem kerülő, figyelembe nem vehető) költségeket mutatjuk ki. Vagyis a termékre (7. költségviselőre) fel nem osztható általános költségeket az Értékesítés közvetett költségei közé fogjuk átvezetni.

költséghely, költségviselő
6/7 átvezetés után


Vedd észre: a 6/7-es számlaosztályról előbb-utóbb minden költséget átvezetünk valahová, ezért ezeknek (legkésőbb) év végén megszűnik az egyenlegük.

Csak akkor haladj a következő (könyveléses) leckére, ha ezt az anyagrészt megértetted!

1 megjegyzés:

Névtelen írta...

Sokéves számvitel tanítási tapasztalatom alapján állítom, hogy a
legnehezebben megtanítható ez az anyagrész.
Ügyintézőknek és mérlegképes hallgatóknak egyaránt komoly akadályt
jelent ez a témakör. Ez a vázlat segít abban, hogy könnyebben
eligazodjunk a költségszámlák erdejében!
A 6-7-es számlaosztály alapjai bevezető tananyaga jól szemlélteti a
közvetlen és közvetett költségek tartalmi különbségét. Érzékelteti az
üzemi költségek lényegét és további sorsát.
A vázlatos ábrán jól látható, hogy a 7-es számlaosztályban megjelenő
közvetlen költségekből áll össze a késztermék tényleges önköltsége és
nem mindegyik gyártása fejeződik be, ez a befejezetlen termelés lesz a
készletek között.
Az üzemi költség gyártmányra nem arányosított része (egyéb vállalati
általános költséggel együtt) fel nem osztott költségként végső soron
az eredményt csökkenti. Nagyságuk az értékesítés közvetett költségeit
jelenti a forgalmi költség eljárású eredménykimutatásban (IV. sor).
Ez az oktatási anyag nagyon jó segítség a téma megértéséhez! Érdemes
megszívlelni Norbert tanácsát! Ha kell többször is kövesd végig
útmutatását, mert a későbbiekben megtérül ez a többletráfordítás!
Könnyű tantárgy lesz a könyvvitel, ha már ráéreztünk belső logikájára,
ha az összefüggések megértése után mélyedünk csak el a részletekben.
Így kevesebb energiával eredményesebben tudjuk feldolgozni a nehéz részeket is!

Üdvözlettel: Kutasiné Fekete Ágnes

HOGYAN TEGYÉL SIKERES SZÁMVITEL VIZSGÁT?

-Nehezen megy a számvitel?
-Nem érted, hogy a tanár miről beszél az órán?
-Csak ülsz a tankönyv felett és nem tudod megfejteni a megoldást?
-Közeledik a vizsga és úgy érzed, hogy nem fog menni? Vagy mér túl is vagy néhány sikertelen vizsgán?

Mennyivel jobb lenne, ha már túl lennél rajta:

-Végre felszabadulna rengeteg, eddig tanulásra fordított időd
-Sikerülne megfelelő állást találnod
-Feljebb léphetnél a vállalati ranglétrán
-Több fizetést kaphatnál


IRATKOZZ FEL MOST, ÉS BEBIZONYÍTOM NEKED: A SZÁMVITEL EGYÁLTALÁN NEM NEHÉZ!


CSAK FELIRATKOZOTT OLVASÓKNAK: 

-8 tanács a sikeres számvitel vizsgához

-20 kidolgozott feladat 78 nap alatt!

+Bónusz: készletek puska
 
++Meglepetés azonnal a regisztráció után 


AZ OLDAL HASZNÁLATA INGYENES, A REGISZTRÁCIÓVAL SEM KELETKEZIK SEMMIFÉLE FIZETÉSI KÖTELEZETTSÉGED! ÉN KÖSZÖNÖM, HOGY MEGTISZTELTÉL A FIGYELMEDDEL!

Nézzük, milyen anyagokat kapsz tőlem, ha feliratkozol:

8 tanács a sikeres számvitel vizsgához: 

1. Hogy kezdj neki a számvitel tanulásnak? Ha ezt nem tartod szem előtt, akkor soha sem fogod megtanulni a számvitelt

2. Milyen sorrendben haladj? Alapoktól a mérlegképes szintig.

3. Hogyan tanulj hatékonyan?

4. Mennyi időt szánj a tanulásra (naponta és összesen)?

5. Miből tanulj? Elmondom, hogy szerintem melyik tankönyvet érdemes megvenni.

6. Hogyan lehet felgyorsítani a számvitel tanulást?

7. A számviteloktatás rákfenéje. Miért ilyen nagy a bukási arány? Csak a diák a hibás?

8. Érdemes magántanárhoz járni? Ha igen, hogyan válassz?

20 kidolgozott feladat a következő témakörökből:

-számvitel alapjai:
könyvelési tétel szerkesztése a T-K rendszerben, vállalkozás könyvelése nyitástól zárásig, áfa elszámolása, átvezetési számla

-pénzügyi számvitel:
tárgyi eszközök, vásárolt készletek, értékpapírok

+ Bónusz: részletes puska vásárolt készletekből

++Meglepetés azonnal a regisztráció után

Miért éppen a számvitel navigátor? 

Mert a többi hasonló oldaltól eltérően itt valós oktatási tapasztalaton nyugvó segítséget kapsz: 

-több mint 30 000 kontakt órát tartottam alapoktól a legmagasabb szintig

-több ezer hallgatóm tett sikeres záróvizsgát

-vizsgabizottságokban több ezer vizsgázó írásbeli dolgozatát javítottam, illetve szóbelizettem

-diákjaim országos számvitelversenyeken sorozatosan a legjobb eredményeket érték el

-az ország legnívósabb oktatási intézményeiben oktattam

-több iskolában is megkaptam a megtisztelő „év legjobb oktatója” címet

Ne habozz, kérd most az ingyenes e-mail tanfolyamot itt:
 
Név:*
E-mail:*
Hol tanulsz számvitelt?:* Mérlegképes könyvelő tanfolyam
Pénzügyi-számviteli ügyintéző tanfolyam
Főiskola: számvitel alapjai
Főiskola: pénzügyi számvitel
Főiskola: vezetői számvitel
Egyéb
Melyik iskolában tanulod?:
Melyik városban?:
Hogyan találtál ide?: Véletlenül Ajánlotta valaki Egyéb

Miért érdemes feliratkoznod?

"Immár nyugdíjas tanárként, vizsgaelnökként, könyvvizsgálóként nagyra értékelem Havass Norbert kolléga blogját. A facebookon botladozó vándorként kerültem erre az oldalra, de azóta folyamatosan figyelemmel kísérem az itt megjelenő anyagokat.
Örömmel tölt el, hogy szakmai hozzáértése, a tantárgy tanításának szeretete hatja át a számvitellel birkózó hallgatóknak készített segédanyagait. Valóban segítséget jelentenek a tanulásban. Mindez ingyenesen elérhető, ami már önmagában is erény!

Az eredményes tanuláshoz úgy tekinthető a blog, mintha tanfolyamra járnánk. Én személy szerint várom, hogy nyomtatott formában is kezembe vehessem ezt a szakmai gyöngyszemet!"

Kutasiné Fekete Ágnes
számvitel tanár, vizsgaelnök, könyvvizsgáló
http://www.facebook.com/agnes.kutasinefekete


Az egész képzés alapját a Számvitel tantárgy adja. Számomra azért esett a arra az iskolára a választás ahol végeztem, mert előképzésben egy két éves felsőfokú szakképzésen (Számviteli Főiskola) volt részem megismerni Havass Norbert Tanár Urat és az ő tanítási módszereit. A felsőfokú képzést, ahol számvitel alapjait, pénzügyi és vezetői számvitelt tanított nekünk, csont nélkül sikerült teljesíteni.

És hogy miért?

Az anyagokat tematikusan a mérleg és eredménykimutatás elemei alapján építette föl. Minden egyes technikai lépést táblán szemléltetett, és olyan forrásanyagot biztosított számunkra, amiből tökéletesen fel tudtunk készülni. Alapkövetelmény volt az, hogy az általa feladott házi feladatot el kellett készíteni, mert ezek szorosan kapcsolódtak az órán leadott anyagokhoz és lépcsőfok volt a következő óra anyagához. Aki ezeket elkészítette és betartotta, komoly szintű fejlődést tudott elérni, és nem okoztak számára problémát a zárthelyik és a vizsgák sem.

Nekem ez a jól felépített rendszer és a sikeres vizsgaeredmények adták meg azt az elhatározást, hogy ott folytassam a mérlegképes képzéssel a tanulmányaimat, ahol a számvitel tanár szerepében szintén Havass Tanár Urat láthatom. Így sikeresen, a meghatározott keretidőn belül tudtam teljesíteni a képzést, így bővítve végzettségeimet a Mérlegképes Könyvelő képesítéssel"

Üdvözlettel:
Bábel István
http://www.facebook.com/istvan.babel


"A BGF-PSZFK Felsőfokú szakképzésén ismerkedtem meg a számvitellel először, ahol első neki futásra megbuktam, majd Havas Tanár Úrhoz kerülve sikerült megtanulnom/megértenem a számvitelt. A Tanár Úr érthető magyarázatainak köszönhetően olyannyira sikerült elsajátítanom a számvitelt, hogy elindultam egy országos számvitelversenyen, ahol legjobb eredménnyel jutottam el a szóbeli döntőig (végül sajnos 5. lettem, mert a szóbelin kicsit elcsúsztam). Mindenkinek ajánlom a blogot, főleg azoknak, akiknek elsőre nem sikerült elsajátítani a számvitelt. Az én példám is mutatja, hogy nem lehetetlen megtanulni. Főleg ha az egyik legjobb számvitel tanár blogját használod. "


Tisztelettel:
Hideg László
http://www.facebook.com/laszlo.hideg.520


Több hónapja olvasom Havas Norbert számviteli blogját. Nagyon tetszik a tanítási stílusa. Remélem, hogy készíteni fog példatárat, amit meg lehet vásárolni.
Stílusa könnyen érthető. Jómagam pénzüggyel, statisztikával, adózással foglalkozom, diákok vizsga felkészítésével.
Sokan profitáltam oktatásából.
Ajánlom a diákoknak a vizsga könnyebb megértéséhez a blogban szereplő tananyagokat.

Üdvözlettel dr. Kocsisné Gyomai Mária közgazdász tanár kolléga
http://www.facebook.com/maria.kocsisnegyomai


"
Az itteni tanárunk is nagyon képzett, de néha úgy éreztem, hogy valamilyen logikai lánc még hiányzik a dolgok megértéséhez. Ilyenkor léptem fel a világhálóra és keresgettem a kérdéseimre a válaszokat. Ekkor találtam rá a "Mérlegképes tanoncok" oldalára és megtaláltam a helyes válaszokat tisztán, világosan, érthetően leírva. A dolog szépsége, hogy másnap az egyik osztálytársam is ugyanezt a honlapot ajánlotta.

Kell ennél több?"

Kordásné Petrács Ágnes
http://www.facebook.com/kordasnepetracs.agnes


"Mindenkinek merem ajánlani a blogodat, mert a tökéletességre törekszel, és mindezt úgy teszed, hogy az nem lesz unalmas, száraz, emészthetetlen, hanem humorral, megjegyezhető ábrákkal szemlélteted a bonyolult könyvelési lépéseket, tételeket."

Hortobágyiné Kogler Hajnalka
http://www.facebook.com/hajnalka.hortobagyinekogler


"Nagyon jó az oldal, érthetően van felvezetve az alapoktól kezdve az egész számvitel. Nagyon sokat segít az érthető magyarázat és az ehhez tartozó példák.
Köszönöm!"

Korotkiné Kulcsár Linda
http://www.facebook.com/korotkine.linda


"A főiskolai "számviteli alapok" vizsgám előtt találtam a blogra. Kétségbeesetten kerestem vmi kapaszkodót. A vizsgám 5-ös lett! :) Nagyon köszönöm a segítséget Norbert!
Most a pénzügyi számvitel vizsgámra készülve újra hasznos segítséget jelent a Számvitel Navigátor."

Köszönöm: Bögös Katalin
http://www.facebook.com/bogoskata


"Mindenkinek csak ajánlani tudom az oldalt. Pénzügy-számvitel szakon tanulok. A félévi számvitel vizsgám előtt nagyon kétségbe voltam esve, mert nem igazán voltam képben a tárgyal, aztán rátaláltam erre a blogra és két hét alatt!!! sikerült segítségével úgy felkészülnöm, hogy ötösre vizsgáztam. Azt hiszem ez mindent elmond arról, hogy mekkora segítség volt. Több hasonló oldalt is megnéztem, de ez volt az amiben legáttekinthetőbben és tanulóbarát módon jelenik meg az elméleti rész, valamint a feladatok is világosak, érthetőek, megoldhatóak:D

UI.: Azóta is szinte napi rendszerességgel használom, további sok sikert és minél több látogatót kívánok."

Üdv. Lévai Tamás
http://www.facebook.com/tamas.levai.16


"Én is találkoztam már pár oldallal, ami ezt a témát dolgozza fel, magyarázza, de ez volt az egyetlen, ahol első olvasásra (max. másodikra) megértettem a logikáját az adott résznek. És azonnal magyarázza is egyszerű példákkal. Örülök, hogy rátaláltam!!"

Bui Tamás
http://www.facebook.com/tamas.bui


"Nagyon sokat segített az oldal a tanulmányaim során! Köszönet érte!:)"

Tóth Tamás
http://www.facebook.com/rejkjawik


"Kezdeti nehézségeim eltűntek, miután rátaláltam az oldaladra, tökéletes alapot adott, most már sokkal könnyebben megy minden! Ezer köszönet!!!!"

Gulyás Ildikó
http://www.facebook.com/ildiko.gulyas.94


Ezt az oldalt MINDENKINEK csak AJÁNLANI tudom, aki igazán szeretné tudni a számvitelt , annak a logikai rendszerét, illetve a saját energiáját hozzá adva biztosan le szeretne vizsgázni. Nekem van szerencsém a Tanár Urat személyesen ismerni, engem tanított. A módszer, ahogy tanított, illetve EZ az OLDAL...... egyszerűen fantasztikus. Ahogy fel van építve témáról témára, az alapoktól egészen a bonyolultig. Érdemes a tanulási útmutatót betartva haladni, majd a végére érve össze állhat a kép. Nagyon sok szorgalom is kell hozzá, de a segítség itt van, adott.... és higgyétek el, nagy segítség..... Csak gratulálni tudok. Szívvel, lélekkel és nagy szakértelemmel csinálja azt, amit csinál.... NAGYON SOKAT KÖSZÖNHETEK NEKI!!!!

Tóth Mónika
http://www.facebook.com/monika.toth.5209


"Volt szerencsém Havass Tanár Úrral személyesen is megtapasztalni a számvitel oktatás szépségeit (BGF PSZF).

A blogot is csak ajánlani tudom mindenkinek, aki vizsgára készül, vagy akár "csak" frissen szeretné tartani a számviteli tudását.

Egyszerűen érthetően, mégis érdekesen magyarázza el a példákat (ami szerintem számvitel oktatása esetén ritkaság és elég nagy erény) emellet nálam emberileg is 10-es osztályzatot kapott.

Azt még hozzá tenném, hogy a Mérlegképes Könyvelő tanfolyamot gyakorlatilag miatta kezdtem el és hát elég jó döntésnek bizonyult."

Benedek Zsombor
http://www.facebook.com/Zsombii


„Ha már levizsgáztál, de bizonytalan a tudásod, mert az évek során vannak olyan dolgok, amiket nem használsz és feledésbe merül, akkor itt biztosan megtalálod a választ.
Ha még tanulsz, akkor ez az oldal egy kincs. Jobb, mint bármelyik tankönyv. Nekem még nem volt ilyen segítségem a vizsgákra való felkészüléskor. Hidd el, ez tényleg JÓ.
Felmerül benned a kérdés, hogy mi a titok? Nos, nagyon egyszerű, szívvel-lélekkel készül minden bejegyzés és óriási tudás van a szerzőben, amit Neked akar átadni.”
UI: Nagyon várom a könyved megjelenését. ;-)

Perák Mónika
http://www.facebook.com/monika.perak.

Itt olvashatsz további véleményeket